Zdravím,
pokud nebudu brát v úvahu to co publikoval Balla ve své knize u tohoto snímku, tak prvotní pramen je ruská mutace české poválečné zprávy z.r.1946 o sestřelení ruského stíhače u Klimkovic 27.4.1945.
Ve zprávě se uvádí, že letec je pohřben na místě havárie a na hrobě vlivem počasí nejde přečíst jméno, hodnost ani datum narození. Takže pokud zpráva nelže, nějaký nápis tam už byl.
Datum havárie je tuším rovněž uvedeno v kronice Klimkovic, a mam pocit, že jsem tam viděl i hodnost-poručík.
Co se týče typu letadla nevím, protože jsem z této mašiny neviděl ani plíšek, ale o tom, že to měl být Jak-9, jsem slyšel taky.
Nicméně-pokud se přidržíme datumu a nemám zatím důvod o něm pochybovat, tak k 27.4.1945 se v Žurnalu bojovych dějstvij 8 VA hovoří o dvou La-7 (ne La-5 ), které se nevrátili z bojového úkolu. Pak ještě o Il-2(Darkovičky) a jednom Bostonu, který nouzově sedl a shořel za linní frontu.
Ve spisku bezavratnych potěr 10 IAK, jsou uvedeni dva nezvěstní piloti- g.poručík Jakovenko ze 181 GIAP a g.poručík Staško ze 111 GIAP.
Z rozhovoru s Honzou Mahrem jsem zjistil, že M.Žurek z ruských pramenů dodaných z CAMO, považoval za zahynulého letce u Klimkovic Jakovenka! Staško měl být sundaný jinde, ovšem nedaleko.
Archív M.Žurka vzal za své při povodních a Honza Mahr čerpal pouze z korespondence Žurka J.Davidovi, kde ovšem nebyly uvedeny podrobnosti ani zdroj informací, jednalo se pouze o přehled.
Panu kronikáři z Klimkovic jsem ráno napsal mejl, zatím bez odezvy. Panu mistostarostovi se nedá dovolat a ja to mám z Valach trochu daleko.
Domnívám se, že badatelé z Klimkovic pracovali s originalními dokumenty z CAMO, jinak si nemohu vysvětlit jejich jistotu, co se týče identity tohoto letce. Ale kdo ví
Tož Jiří, co kdybys zjistil u bří.Monsportů z čeho čerpali...